Saw 1,2,3
SAW :
AKA: Saw: Hra o přežití
Režie: James Wan
Scénář: James Wan (story), Leigh Whannell (screenplay), Leigh Whannell (story)
Hrají: Leigh Whannell (Adam), Cary Elwes (Dr. Lawrence Gordon), Danny
Glover (Detective David Tapp), Ken Leung (Detective Steven Sing), Dina
Meyer (Kerry), Mike Butters (Paul), Paul Gutrecht (Mark), Michael
Emerson (Zep Hindle), Benito Martinez (Brett), Shawnee Smith (Amanda)
Produkce: Lark Bernini (associate producer), Peter Block (executive
producer), Mark Burg (producer), Jason Constantine (executive
producer), Daniel J. Heffner (co-producer)
Hudba: Charlie Clouser
Recenze:
Představte si, že se jednoho dne probudíte v neznámé páchnoucí místnosti. Nic si nepamatujete, jen víte, že vás strašlivě bolí hlava a že nic nevidíte, protože je všude kolem tma jako v pytli. Co se vám to stalo? Co máte dělat? To je nějaký vtip? Cvak, rozvítí se světla a vy vidíte, že ležíte na špinavé podlaze ve staré vysloužilé umývárně. Proti vám stojí chlap, který také nevypadá moc dobře, a mezi vámi dvěma leží vkaluži krve mrtvola. Chcete k ní jít, ale zjišťujete, že to nejde, že jste za kotník připoután k jedné z trubek u zdi. Ještě to nevíte, ale čeká vás nejhorší noc ve vašem životě. Nejhorší, nebo poslední - a nejspíš oboje najednou. Dostal jste se totiž do drápů vraha, který už půl roku terorizuje vaše město, vraha, o kterém je známa jen jeho předzdívka Jigsaw a jeho obliba v bizarních způsobech likvidace obětí.
Doktor Lawrence Gordon a mladík Adam vypadají jako úplně normální lidé, ale udělali tu chybu, že něčím zaujali Jigsawovu pozornost. Teď jsou spolu zavřeni v umývárně, aniž by tušili proč tam jsou a co je čeká. Co je třeba udělat nejdříve? Prozkoumat své okolí, zkusit najít nějaké vysvětlení nebo nějakou nápovědu. Hledání je úspěšné - oba mají v kapse obálku. Adamova obsahuje pouze mikrokazetu s nápisem "přehraj mě", doktor Gordon má kromě kazety ještě jeden náboj do pistole a nějaký klíč. Že by cesta ke svobodě? Ale vůbec ne, klíč nepasuje do žádného ze zámků, které mužům brání ve volném pohybu. Nezbyde než si poslechnout kazetu - ale jak? Snadno, mrtvola drží v ruce diktafon. Problém je jen v tom, že na ní ani Adam ani Gordon nemůžou dosáhnout. Musí tedy hledat dál.
Poselství z kazet je nakonec docela jednoduché: Adam nemůže dělat nic, jen čekat. Doktor Gordon se musí rozhodnout: Má do šesté hodiny ráno čas na to, aby Adama zabil. Když to dokáže, bude volný. Když to nedokáže, jeho žena a dcera budou zavražděny a on sám zůstane navěky hnít v umývárně, která se mu stane hrobkou. Nápověda: Mrtvola má v ruce pistoli. Druhá nápověda: Někde v místnosti jsou schované dvě pilky. A teď hledejte, pánové...
Princip, na kterém je Saw založen, není nový. Existuje celá řada filmů (například Se7en, Bone Collector, svým způsobem i The Card Player), ve kterých jde vlastně o totéž: Někde po okolí pobíhá neznámý vrah. Nikdo neví, kdo to je, nikdo neví, proč se pustil do svého díla. Známo je jen to, že kdo se mu dostane do rukou, dopadne hodně špatně. Po několika vraždách bezvýznamných obětí dojde řada na někoho, kdo má k hlavním hrdinům nějaký vztah. Policii, detektivovi nebo oběti zbývá jen velmi omezený čas na to, aby z dostupných indicií odhalili, kdo se za brutálním násilím skrývá, dopadl ho a budoucí oběť včas osvobodili.
Saw je současně velmi typickým a velmi netypickým představitelem tohoto druhu filmů. Obsahuje všechny typické přísady: Bizarní smrti, vševědoucího vraha, zmatenou policii a samozřejmě spousty falešných stop a dějových zvratů. Novinka je v tom, že to celé je velmi dobře vymyšleno a poskládáno do sebe - šokující odhalení jsou šokující, aniž by k tomu byly potřeba díry ve scénáři a shovívavý divák, překvapivá rozuzlení jsou překvapivá, každý zúčastněný má dostatek svých vlastních temných míst a podezřelého chování, aby právě on mohl být vrahem... Saw je asi jediný film tohoto druhu za poslední léta, ve kterém jsem neměl pocit, že je to celé uměle poskládané tak, aby to mělo šokující efekt. A také jediný, na který se dá s vážnou tváří dívat víckrát než jednou.
Menší nepříjemností je práce s kamerou v situacích, kdy jde protagonistům o vteřiny. Zběsilé poletování kamery všemi možnými a nemožnými směry velmi dobře přenáší ten pocit strachu a zoufalé snahy o přežití, ale hrozně špatně se na to kouká. Což je svým způsobem dobře, nebývá obvykle záměrem, aby si divák krutou smrt oběti užíval v klídku a pohodě. Navíc to tvůrcům umožnilo vytvořit atmosféru brutality, aniž by se museli uchylovat k tradičním trikům s litry umělé krve a prasečích vnitřností.
Jak jsem z dosavadních letošních (2004) filmů neměl dobrý pocit, Saw na mě velice zapůsobil. Bez nejmenších pochybností je to to nejlepší!
zajímavost: Celá Saw: Hra o přežití byla natočena a současně sestříhána za pouhých 18 dní. Celé natáčení probíhalo v upraveném skladišti.
zajímavost2: Saw byla v Americe velice úspěšná, a tak hned na podzim toho roku má premiéru Saw 2. Tomu říkám rychlost :-)
Saw II (2005):
USA
93 minut
RECENZE:
Režie: Darren Lynn Bousman
Scénář: Darren Lynn Bousman (written by), Leigh Whannell (written by)
Hrají: Donnie Wahlberg (Eric Mason), Shawnee Smith (Amanda), Tobin Bell
(Jigsaw), Franky G (Xavier), Glenn Plummer (Jonas), Dina Meyer (Kerry),
Emmanuelle Vaugier (Addison), Beverley Mitchell (Laura), Erik Knudsen
(Daniel), Tim Burd (Obi (as Timothy Burd)
Produkce: Peter Block (executive producer), Mark Burg (producer), Jason
Constantine (executive producer), Daniel J. Heffner (co-producer),
Gregg Hoffman (producer)
Hudba: Charlie Clouser
Poté, co loni dosáhl nízkorozpočtový Saw obrovského úspěchu, bylo celkem jasné, že pokračování na sebe nenechá dlouho čekat. Vzhledem k principům, na kterých Saw stavěl, bylo také evidentní, že Saw II buď opustí všechno, co pro nás Saw znamená, nebo to bude nudný propadák. Nebo obojí. Teď je film konečně mezi námi a my se můžeme podívat, v čem všem jeho tvůrci šlápli vedle. Čeká nás však zklamání - Saw II nejenže není špatný film, on je dokonce v řadě ohledů lepší než jeho předchůdce Saw.
Už
u recenze na Saw jsem měl obrovský problém s tím, jak film podrobně
popsat a přitom nic neprozradit - pokud možno ani to, že Saw stojí a
padá s překvapením. Asi nikoho nepřekvapí, že ani u Saw II to není
jinak. Vyvolává to ovšem zajímavé dilema: Už sama znalost
prvního dílu dává divákovi informace, které by v zájmu co největšího
zážitku z dílu druhého znát neměl. Na druhou stranu řada scén druhého
dílu nedává bez znalosti jedničky moc smysl, nemluvě o tom, že
shlédnutím Saw II se připravujete o drtivou většinu překvapení z Saw I
- shlédnout oba filmy v obráceném pořadí by byla hrubá chyba. I tato recenze počítá s tím, že Saw už znáte a například prozrazení identity Jigsawa
tak pro vás nebude spoilerem. Pokud jste Saw dosud neviděli, doporučuji
okamžitě přestat číst a chybu napravit (i když, mezi námi,
nenapravitelná škoda už způsobena byla).
Po událostech v Saw byl několik měsíců klid. Teď však Jigsaw znovu udeřil. Za oběť si vybral Michaela, malou rybu živící se jako policejní práskač. Jeho smrt (nečekali jste snad, že to přežije!) je bohužel tím nejhorším momentem celého filmu a velmi nahrává úvahám z úvodu, že je Saw II jen chabým pokusem, jak z úspěšnéh
o titulu snadno vydojit další peníze: Provedení smrtící pasti je totiž tak očividnou vykradačkou pastí z jedničky, že se na to skoro nedá dívat. Jakákoliv hrůza z bezvýchodné situace je spolehlivě zabita znechucením z tak primitivního filmařského triku: Michael má na krku masku s ostny uvnitř, takovou "železnou pannu" jen pro obličej, která po jedné minutě sklapne. Otevřít ji může jedině klíč, který má Michael ukryt někde ve svém těle. Ještě že byl Jigsaw tak milosrdný a dal mu na dosah ruky skalpel...
O Michaelově smrti se dozví policie a na místo je povolán detektiv Eric Matthews, úspěšný ve vyšetřování ale velmi neúspěšný v rodinném životě - zrovna před pár dny se pohádal se synem a ten ho prakticky zavrhl. Proč zrovna Eric? Jistě, je to pracovník s obdivuhodným počtem odsouzených. Ano, Michael byl jeho práskač. Ale tím hlavním důvodem byl asi nápis "Look closer, detective Matthews" na stropě místnosti s mrtvolou... Eric se skutečně "pozorněji rozhlédne" a dokáže díky tomu najít vraha. Tím však jeho případ nekončí, ale začíná - Jigsaw tohle celé sestrojil proto, aby si s Ericem mohl v klidu promluvit o tom, jak si lidé neváží vlastního života. A aby dodal svým slovům váhu, umístil do opuštěného domu osm různých lidí. Jedním z nich je Ericův syn Daniel.
V tomto okamžiku se děj filmu rozdvojuje. Sledujeme policii a konkrétně Erica Matthewse, jednajícího s Jigsawem a hledajícím způsob, jak majít dotyčný dům, dostat se dovnitř a oběti zachránit dřív, než padnou do smrtící pasti. Souběžně vidíme i pokusy osmi lidí, kteří se navzájem neznají a netuší, co je svedlo dohromady, o záchranu vlastními silami. Čas nemilosrdně utíká a jak oběti postupně decimuje nejen plyn a Jigsawovy smrtící pasti, ale i vzájemná nevraživost, nervozita roste. Jak dlouho ještě Daniel vydrží? Proč si Jigsaw vybral právě těchto osm lidí pro své kruté hry? Jen čas ukáže...
Saw II mě velmi potěšil tím, že perfektně drží atmosféru svého předchůdce, ale přitom není jeho pouhou kopií. Naopak, co jenom trochu jde, to dělá obráceně: Identitu vraha poznají hned v úvodu i ti, kdo první díl neznají. Hlavní oběti smrt nehrozí, přesto musí konat proti svým zažitým zvykům, pokud chce v Jigsawově hře uspět. Tam, kde Adam a Lawrence chtěli ven, Eric se potřebuje dostat dovnitř. A Jigsaw sám používá své pasti spíš jako připomínku, že se vyplatí hrát podle pravidel, než jako nástroj k probuzení touhy po životě v ostatních - na to mu bohatě stačí povzbuzovat jejich vzájemnou nenávist vhodně formulovanými narážkami... Perfektní je i způsob, jak jsme informování o tom, co se dělo v prvním dílu poté, co Adam v souboji s Jigsawem neuspěl...
Náhradou toho je naštěstí promyšlenost scénáře. Saw byl postaven na překvapení a šokujícím závěru, tomu bylo podřízeno úplně všechno, včetně logičnosti scénáře. Proč ne, cíle se dosáhnout podařilo a člověk rád odpustil díry v ději výměnou za jedinečný zážitek. Jenže se na to nedalo dívat víc než jednou, při dalších sezeních už ten hlavní šok ztratil sílu a slabiny byly víc a víc zřetelné. U Saw II je to jinak. S trochou dobré vůle (splnění či nesplnění nějakého úkolu musí proběhnout až v poslední sekundě, protože to je dramatická nutnost) je docela dobře možné si představit, že takhle by daná situace opravdu mohla vypadat. Ani nejsou potřeba berličky jako hrdinové, kteří si nevšimnou kriticky důležitého předmětu, dokud se to Jigsawovi nehodí.
Mrzí mě však, že z velké části zůstaly nevyužity možnosti plynoucí z interakce mezi osmi oběťmi. Nějaké ty vztahy mezi nimi jsou, ale je jich žalostně málo. Pro představu, dával jsem si na to zvášť pozor a přísahal bych, že u čtyř z osmi lidí jsme se nedozvěděli dokonce ani jméno, tím méně takové "podružné detaily" jako co mají společného s ostatními - můžeme to jen odhadovat z toho, že to bylo ve filmu velmi silně naznačeno a tři z obětí to za sebe potvrdily. Většina Jigsawových obětí tak byla odsouzena do velmi trpné role, kdy jejich jediným účelem je zemřít nějakou strašlivou smrtí v jedné z pastí, aniž by měl divák vůbec důvod se o ně zajímat. Dost mi to připomělo filmovou verzi Battle Royale, kde se muselo ve vymezeném čase vyvraždit 42 studentů - ale v Saw II jich bylo jen 8!! To by se opravdu nedalo nechat každému dvě minuty, aby se aspoň představil? Nebo aspoň u té jedné slečny, u které jsem se celý film těšil na to, až z ní vypadne, že je svým povoláním masová vražedkyně :(
Kvalitní scénář (který mimochodem vznikl ještě před Saw I a byl dodatečně upravován, aby lépe zapadl do Sawovského vesmíru) je jasný bod ve prospěch Saw II, zmíněné nedostatky to však bohužel kazí, takže nemohu druhý díl hodnotit tak vysoko jako díl první
Saw3
Jigsawovi
(Tobin Bell), obávanému mozku v pozadí krutých a promyšlených her, v
nichž jeho oběti svádějí boj o vlastní životy, se s pomocí jeho nové
učednice Amandy (Shawnee Smith) podařilo znovu uniknout policii a
zmizet. Zatímco se mu policejní detektivové marně snaží přijít na
stopu, doktor Lynn Denlon (Bahar Soomekh) a Jeff (Angus Macfadyen) se
pomalu stávají dalšími pěšáky na jeho zvrhlé šachovnici.
vyhledat nejlevnější DVD
Jigsaw umírá, a to nejlepší si nechal na konec.
Před dvěma lety vyděsil filmové diváky celého světa psychotický zabiják, který ve filmu Saw: Hra o přežití lákal své oběti do mimořádně děsivých pastí. V roce 2005 pokračoval jeho příběh ve filmu Saw II, který potvrdil výjimečný status, jenž si tato série vydobyla v rámci hororového žánru - jednalo se bezesporu o jedny z nejúspěšnějších a nejdiskutovanějších hororů posledních let. Nyní se Darren Lynn Bousman, režisér Saw II, vrací s filmem Saw 3 - novou kapitolou, která hodlá své předchůdce překonat v hrůznosti i celkové intenzitě zážitku a nabídnout divákům ještě bližší pohled na Jigsawův temný svět. "V Saw 3 se o Jigsawovi dozvíme mnohem více než v předcházejících dílech," vysvětluje Bousman. "Tentokrát má mnohem ambicióznější plány, ale rapidně se mu horší zdraví. Proto přinutí k výpomoci několik nešťastných obětí, aby tak zajistil, že přežije a jeho plán se uskuteční."
"Saw 3 je opravdová jízda," říká producent Mark Burg. "Jsou tam úžasné pasti a Jigsaw se představí tak, jak ho ještě neznáme. Myslím, že nikomu z těch lidí, kteří přijdou do kina, se nepodaří odhadnout konec."
Fanoušci prvních dvou filmů ze série Saw uvidí ve třetím dílu několik povědomých tváří: Tobin Bell se vrátil do role Jigsawa, Shawnee Smith znovu ztvárnila jeho učednici Amandu a Dina Meyer se objeví jako policejní vyšetřovatelka Kerry, s níž jsme se už také v předchozích filmech setkali. Podobná situace panuje i za kamerou, kam se vrátili původní tvůrci James Wan a Leigh Whannell - tentokrát společně napsali námět, přičemž Whannell, který byl spoluscénáristou obou předchozích filmů, se sám zhostil scénáře. "Leigh je velmi talentovaný scénárista," pochvaluje si producent Burg. "Tenhle scénář názorně demonstruje, že si dokáže poradit s komplikovaným dějem a zároveň do něj zanést postavy s psychologickou hloubkou."
Navzdory úspěchu Saw II z loňského roku se Bousman nejprve zdráhal k této sérii vrátit. "Popularita, které se těšily první dva díly, s sebou přinášela docela velký tlak a já jsem nechtěl fanoušky zklamat," přiznává režisér. "Ale James, Leigh a já jsme věděli, že by to stejně dali někomu jinému a chtěli jsme zachovat tu dosavadní integritu. Navíc se mi nový námět moc líbil."
Bousman měl díky svým předešlým zkušenostem velkou výhodu, ale přijít s třetím dílem nyní již kultovní série a dostát velkým očekáváním nebylo ani tak jednoduché. "Nejtěžší je pokoušet se dát publiku něco, co ještě nevidělo," vysvětluje Bousman. "Musel to být násilnější, intenzivnější a hrůznější film, ale zároveň se nesměl vzdálit od podstaty dějové linie a jednotlivých postav z předchozích dílů."
"Tento rok jsme obzvláště dbali na to, abychom dostáli a překonali očekávání publika," říká producent Oren Koules. "Pracovali jsme nesmírně tvrdě na tom, abychom ten film udělali co nejpůsobivějším."
Když se producentům podařilo zajistit Whannella a Bousmana, snažili se sehnat i zbytek sehraného týmu, který stál za úspěchem Saw II. Podle Koulese jejich nabídku přijalo skoro 95 % původní sestavy včetně kameramana Davida Armstronga a hlavního výtvarníka Davida Hackla. Štáb byl ubytován ve stejném hotelu a při natáčení v Torontu se filmaři podívali na spoustu lokací, které jim byly důvěrně známé. "Bylo to jako setkání rodiny po letech," říká Koules. "Ale připadalo mi, jako kdybychom se mezitím vůbec nerozešli."
Saw 3 na rozdíl od jiných sérií, u nichž se postupně rozpadá kontinuita mezi jednotlivými pokračováními, příběh dvou předchozích dílů rozvíjí. V určitém smyslu je to zároveň pokračování i prequel. "Tenhle film je horor pro mnohem chytřejší publikum. Je stejně jako dvě předchozí pokračování nelineární. Jsou tam retrospektivní prostřihy v rámci retrospektivních prostřihů. Publiku je předkládána sekvence událostí, které si musí poskládat dohromady," vysvětluje Bousman.
Čím by ale byl film ze série Saw bez tradičně propracovaných smrtících pastí? Na internetu trávili fanoušci prvních dvou filmů měsíce a měsíce diskusemi a porovnáváním svých oblíbených scén mučení a některé z nich - jako například hrůzná sekvence s pastí na čelist z prvního filmu či jáma s injekčními stříkačkami ze Saw II - se staly milníky v dějinách hororu. Přestože filmaři slibují, že se ve třetím dílu můžeme těšit na ještě důmyslnější a děsivější pasti, jakékoliv podrobnosti drží pod pokličkou.
Kromě intenzivnějších momentů hrůzy se Saw 3 věnuje také hlubší sondě do Jigsawovy duše a zkoumá jeho bizarní vztah s Amandou, dědičkou jeho hrůzného životního "projektu". Tobin Bell, který postavu Jigsawa vytvořil v původním filmu Saw: Hra o přežití, rád využil možnosti svou postavu dále rozvinout. "Je to trochu filozof, trochu vědec a trochu umělec," říká Bell o své postavě. "Kromě toho se asi považuje i za terapeuta, protože svým obětem opakovaně říká: ‚Jednou mi za tohle poděkujete.‘"
Bellova příprava na roli vyžadovala velkou dávku fantazie - musel svou postavu obdařit propracovanou minulostí. Popsal celé sešity detailními informacemi o tom, co Jigsaw snídá, jaký je jeho vztah k náboženství či který vystudoval obor, a vyzdobil si šatnu různými diagramy a poznámkami, které si udělal během čtení scénáře. "Jakmile se začnete zabývat nějakou otázkou, která souvisí s určitou konkrétní scénou nebo okamžikem, přivede vás tahle otázka ke dvěma dalším. A tyhle dvě k dalším čtyřem. A tak to pokračuje dál. Obnáší to spoustu úsilí."
Vzhledem k tomu, že vztah mezi Jigsawem a Amandou je hlavním pilířem Saw 3, strávili Smith s Bellem poměrně dlouhou dobu vymýšlením věcí, které se odehrály během dvou let před začátkem filmového děje. Výsledkem je zvláštní a intenzivní pouto, které v sobě spojuje vztah mezi učitelem a žákem, vztah mezi otcem a dcerou a dokonce i zvláštní romanci. "To, co Shawnee s Tobinem leckdy dokáží vyjádřit pouhým letmým pohledem, bychom s Leighem nikdy nedokázali napsat. Možná bych to nedokázal ani zrežírovat," přiznává Bousman. "Během těch uplynulých tří let, po která se Shawnee spolupracujeme, se náš vztah stal jistým způsobem intimním," říká Bell.
V Saw 3 se představí také dvě nové stěžejní postavy: Jeff (Angus MacFadyen), rodinný typ, kterého poznamenala smrt jeho syna při automobilové nehodě, a nadaná neurochirurgička Lynn (Bahar Soomekh), která se stále více vzdaluje od svého života. Oba se stanou Jigsawovými figurkami v jeho promyšlené a děsivé nové hře.
"Tenhle scénář je opravdu chytrý a hluboký," říká Soomekh. "Společně jsme jej rozebírali a analyzovali a Leigh s Darrenem a producenty s nadšením přijímal návrhy herců. Příběh pojednává o těch nejzákladnějších emocích, které jsou obnaženy až na kost. Je to opravdu děsivé."
V oblasti vizuálních efektů se mohou diváci opět těšit na strhující tempo a rychlý střih, kterým se vyznačovaly dva předchozí díly. "Saw má svůj charakteristický styl. Používáme spoustu rychlých nájezdů a záblesků, které dávají scénám dynamiku," říká Bousman, který se v mnoha názorných scénách mučení rozhodl použít místo digitálních efektů masky. "Jen velmi nerad uhýbám před násilím pomocí střihu. Zastávám názor, že bych měl lidem v publiku ukázat to, co chtějí vidět."
Režisér podotýká, že na fanoušky série myslel v každé fázi tvůrčího procesu. "Zanesli jsme do tohoto filmu spoustu odkazů na dva předchozí díly a nezapomněli jsme ani na různá vodítka a hádanky - je tam zkrátka všechno, co fanoušci zbožňují," říká. "Více pastí, více krve, více dějových zvratů. Tohle je film, který jsme jim ušili na míru."
"Darren ví lépe než kdokoliv jiný, co publikum doopravdy chce, a jeho cílem je pokaždé mu to dát," říká Burg. "Pokaždé je ve svém uvažování o tři kroky dál než všichni ostatní."
"Všichni lidé ze všech oddělení jsou fanouškům naší filmové série oddaní. Máme z nich strašnou radost. Byli skvělí a podporovali nás, což nás nutí k tomu, abychom se snažili udělat každý další film z téhle série větší a lepší."
V průběhu natáčení tří pokračování se lidé ze štábu velmi sblížili - chyběl mezi nimi však jeden z těch, kteří měli na vzniku celé série velký podíl. Byl jím producent Greg Hoffman, který spolu s producenty Markem Burgem a Orenem Koulesem a vedoucím výroby Danem Heffnerem viděl v tomto projektu velký potenciál už v době, kdy se nacházel teprve ve stádiu dokončování scénáře, a dal talentovaným nováčkům Jamesi Wanovi, Leighu Whannellovi a Darrenu Bousmanovi šanci prorazit ve filmové branži. "Greg v nás vkládal velkou důvěru, tehdy jsme byli úplně neznámí," vzpomíná Bousman. "Přistupoval k tomu s velkou vášní a opravdu mu na tom záleželo, což v Hollywoodu rozhodně není samozřejmostí."
Země původu: USA
Rok výroby: 2006
Premiéra: 28. prosince 2006
Přístupnost: mládeži nepřístupný do 18 let
Délka: 107 minut
Verze: české titulky
Zvuk: SR / SR-D / SDDS / DTS
Žánr: horror
Režie: Darren Lynn Bousman
Scénář: Leigh Whannell
Hudba: Charlie Clouser
Hlasy: Tobin Bell, Shawnee Smith, Angus Macfadyen, Bahar Soomekh, Dina Meyer, Mpho Koaho



